Translate

I make kids wonder,

I make them question,

I make them criticize,

I make them apologize and mean it,

I make them write, write and write,

And then make them read.

I make them spell

Over and over and over again until they will never misspell

either one of those words again.

I make them show all their work in maths,

And hide it on their final drafts in English.

I make them understand that if you got this ( brains)

Then you follow this ( heart) and if someone ever tries to judge you

By what you make, you give them this ( the finger).

Let me break it down for you, so that you know what I say is true:

I make a difference! What about you?

- Taylor Mali

Pages

Friday, 20 July 2012

Fokus Kokurikulum

FOKUS KOKURIKULUM.

1.         Memperkasa pengurusan kokurikulum sekolah.
2.         Memperkasa 1 Murid 1 Sukan.
3.         Memastikan aktiviti kokurikulum dilaksanakan dengan sistematik, terancang, berjadual
            dan berkesan.
4.         Memastikan ramai murid diberi peluang menyertai aktiviti dan pertandingan di peringkat
            sekolah.
5.         Mengadakan program berkonsepkan sukan/aktiviti untuk semua dan sukan / aktiviti
            untuk menang.
6.         Memperkasa RIMUP. Ratio penglibatan murid : 4 Cina : 3 Melayu : 2 India : 1 Lain-lain.
7.         Memastikan segala peraturan berkaitan aktiviti kokurikulum difahami dan dipatuhi.
8.         Memastikan guru penasighat, guru bertugas, guru pengiring sentaisa ada dan bersama
            dengan murid sepanjang tempoh aktiviti dijalankan termasuklah perjalanan ke dan
            selepas pertandingan. Guru perlulah menaiki bas bersama dngan murid.
9.         Merancang, mengurus Bantuan Khas Kokurikulum seperti mana dalam garis panduan
            sedia ada.
10.       Mengekalkan JUARA pertandingan Karnival Bahasa Cina peringkat Daerah Kulaijaya.
11.       Memastikan kedudukan ranking TOP FIVE dalam pertandingan peringkat daerah sekiranya jumlah penyertaan sekolah kurang daripada 10 buah.
12.       Mengadakan anjakan paradigma dalam minda murid bahawa murid cemerlang perlu dilihat secara menyeluruh, bukan kecemerlangan akademik sahaja.
13.       Menyedari bahawa 10 peratus markah kokurikulum adalah penting dalam pemilihan kemasukan IPTA dan permohonan lain.

No comments:

Post a Comment

Memori SMKSI

Guru-Guru Sesi Petang

Photobucket
Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket
Photobucket Photobucket Photobucket